Affiliate marketing: een van de meest ingezette marketingmiddelen
Voor het grote publiek is de term affiliate marketing misschien niet enorm bekend, maar toch is dit wereldwijd een van de meest ingezette marketingmiddelen. Naar schatting houdt ongeveer driekwart van de bedrijven zich op welke manier dan ook wel bezig met deze vorm van marketing. Als je het in het heel kort zou moeten verklaren, dan kun je affiliate marketing zien als een transactie van dienst en wederdienst tussen twee of meerdere betrokkenen. Dit behoeft natuurlijk wel wat verdere uitleg. Lees daarom zeker ook even de volgende alinea.
De werking van affiliate marketing in het kort uitgelegd
Het initiatief tot het sluiten van een deal die onder de noemer affiliate marketing kan vallen ligt dikwijls bij een bedrijf. Dit bedrijf wil in wezen adverteren, bijvoorbeeld om de naamsbekendheid te vergroten of om zelfs direct meer omzet te genereren. Men heeft hiervoor een duidelijk afgebakende doelgroep in gedachten. Om deze doelgroep te bereiken wordt een bepaald kanaal gebruikt. Bij affiliate marketing is dat dikwijls een offline of een online publisher. Via de publisher brengt het bedrijf dus zijn producten onder de aandacht.
Uiteraard staat tegen de gunst die de publisher levert een prijs. In die zin verdient een publisher dus aan het verkopen van ruimte om een advertentie of een artikel te plaatsen. Het bedrijf ziet dit normaliter slechts als investering. Deze zou zich in de toekomst ruimschoots moeten gaan terugverdienen. Een win-winsituatie dus, eentje die ook voor de doelgroep in kwestie positief uitpakt. Zij lezen immers kwalitatief hoogwaardige informatie waar ze iets van op kunnen steken of die ze zou kunnen bewegen tot het doen van een zinvolle aankoop. Zo bezien zijn er dus eigenlijk drie partijen die kunnen profiteren van een affiliate marketing deal.