Drie tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam



Het verzinnen van een bedrijfsnaam is niet eenvoudig. Natuurlijk kun je ervoor kiezen gewoon je voornaam of achternaam te gebruiken. Het is echter de vraag of dit goed genoeg is. Een goede bedrijfsnaam is namelijk erg belangrijk voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Als je potentiële klanten de naam horen wil je dat ze direct met een positief gevoel aan je denken. Daarbij wil je dat ze gevoelsmatig direct een idee hebben wat voor producten of diensten je aanbiedt. Natuurlijk kun je duizenden euro’s uitgeven aan een creatief bureau dat voor jou de naam verzint. Echter met een beetje hulp is het toch goedkoper om dit zelf te doen. Om tot een goede naam te komen hebben wij daarom drie tips op een rijtje gezet.

Wees onderscheidend en niet beschrijvend

Het ligt voor de hand een naam te kiezen die beschrijft wat je doet. Zo is de naam Bakkerij Brood behoorlijk beschrijvend voor het product. Deze naam kan je daarom ook niet registreren als merk. Voor andere bakkers is het daarom makkelijk met een vergelijkbare naam op de markt te komen. Dit kan natuurlijk verwarring opleveren. Jammer als je al veel geld en tijd hebt geïnvesteerd in marketing. Kies daarom een naam die onderscheidend is ten opzichte van concurrenten. En kies een naam die niet beschrijft wat je doet of verkoopt maar wel een naam die bij je product of dienst past.

Gebruik geen bestaande merknaam of handelsnaam

Als je een naam hebt gevonden gevonden dan is het handig om een onderzoek te doen naar het gebruik van die naam. Zo kun je het handelsregister controleren van de Kamer van Koophandel. Ook kun je op Google de door jou gekozen naam onderzoeken. Een goed onderzoek helpt problemen en hoge juridische kosten achteraf voorkomen. Je kan ook een merkenbureau inschakelen voor een dergelijk onderzoek. Een bureau kan je daarnaast helpen met het registreren van jouw handelsnaam of bedrijfsnaam.

Kies een bijpassende domeinnaam

Een bedrijf zonder website is tegenwoordig ondenkbaar. Het is daarom van belang een goede domeinnaam te kiezen. De kans is hierbij groot dat de .nl domeinnaam die bij jouw bedrijfsnaam past al bezet is. Gelukkig zijn er verschillende domeinnaam extensies mogelijk tegenwoordig. Denk bijvoorbeeld aan .amsterdam of .shop. Gebruik in je domeinnaam geen merken of handelsnamen van anderen. Dit kan achteraf problemen opleveren.